SEO er forkortelsen for Search Engine Optimization, der som term blevet taget i brug i 1997. Selve diciplinen er dog fra midt-90’erne.

Formålet med SEO er, at påvirke hjemmesiders synlighed i søgemaskinernes organiske søgeindeks, der ofte omtales som de organiske søgeresultater.

Eksempel på Googles søgeresultater – betalt vs. organisk:

Hvilke faktorer består SEO af?

SEO består af flere faktorer, som alle er væsentlige for at opnå en effekt – disse kan groft opdeles i to kategorier: Onpage-faktorer og offpage-faktorer.

Det periodiske system over SEO-faktorer:

Globale SEO-tekniske forbedringer og optimal HTML-formatering på enkeltsideniveau, er afgørende for at skabe en SEO-venlig hjemmeside. Dog er en vigtig grundsten i onpage-SEO; tekst. Det er først og fremmest væsentligt, at tekster bliver baseret på relevante keywords, eller søgeordsemner, som Google tekstuelt og semantiskt optimeres imod. Disse søgeord består af ord eller fraser, som brugerne ofte søger efter på Google eller via andre søgemaskiner. SEO omfatter således tekstforfatning baseret på forudgående søgeordsanalyser, hvorigennem relevante søgeord bliver fundet. Søgeordene bliver dernæst udvalgt og placeret optimalt i teksterne, så den organiske trafik øges.

Offpage-SEO inkluderer anskaffelsen af links fra andre hjemmesider – der betegnes ‘linkbuilding‘ – hvilket Google anser som en anbefaling af sitet. Søgemaskineoptimering kan ligeledes udføres via skabelsen af interne links. Ved at indsætte links på sites og i tekster kan Google lettere indeksere indholdet på siderne efter relevans.

Foruden onpage- og offpage-faktorer, spiller også klassiske marketingredskaber, såsom research, strategi og effektmåling, en afgørende rolle for niveauet af succes der opnås. Dette skyldes at grundpræmisen for SEO – at skabe øget synlighed – ikke nødvendigvis imødekommer virksomheders grundpræmis – at sælge flere varer.

Derfor inddrages konverteringsoptimering ofte som en naturlig del af SEO-processen, der sikrer at det maksimale antal mikro og makro-konverteringer opnås.

SEO som proces

SEO er en omfattende og kontinuerlig process, som opdeles i følgende faser baseret på PIRTAM-modellen:

P: PLANLÆGNING
I: INDEKSERING
R: RANKING
T: TRAFIK
A: ACTION
M: MÅLING

Comments are closed.