PPC står for pay-per-click og er en model inden for internet markedsføring, hvor annoncøren betaler et beløb hver gang, der bliver klikket på deres reklame. Helt lavpraktisk er PPC en måde at købe flere besøgende til sin hjemmeside i stedet for at opnå dem udelukkende gennem organisk generet trafik (dvs. trafik, man ikke betaler for).

Mangler du hjælp til PPC? Så kontakt OnlinePartners for en uforpligtende snak om dine muligheder

PPC annoncering har to vigtige faktorer:

  1. PPC er meget kosteffektivt, da du kun betaler, når folk klikker på din annonce og dermed bliver sendt ind til din hjemmeside – det koster altså ikke noget, hvis brugerne kun ser annoncen og ikke klikker på den.
  2. Du har mulighed for meget specifik at angive, hvem dine annoncer skal vises for. Ud fra cookies, interesser, søgehistorik osv., vises annoncerne dermed kun til muligt interesserede/potentielle kunder. Du kan segmentere ud fra et bredt spekter af faktorer – for eksempel køn, alder, brugerens geografiske lokation eller interesser.

 

Der findes forskellige medier, hvor du kan lave PPC annoncering – Blandt de mest populære finder man bl.a. Google AdWords og Facebook-annoncer.

Overordnet taler man om PPC inden for tre hovedkategorier:

  • SEM (Search Engine Marketing) – Markedsføring på søgemaskiner, bl.a. AdWords og Google Shopping og Bing Ads
  • SMM (Social Media Marketing) – Markedsføring på sociale medier som Facebook, Instagram, LinkedIn osv.
  • Displaynetværket – En markedsføringsplatform, der udbydes af Google, hvor dine annoncer kan vises på andre hjemmesider. Her kan annoncerne være simpel tekst, eller grafiske produktioner, animationer osv.

 

Kan PPC annoncering stå alene?

Det ultrakorte svar er: Nej. PPC annoncering er ikke meget værd, hvis du ikke sender brugerne ind til en ordentlig landing page.
En god landing page er et KRAV ved brug af PPC annoncering. Har brugerne først vist interesse ved at klikke på din annonce, er det vigtigt, at de også bliver mødt af det, de forventer på hjemmesiden. Den side, brugerne ankommer til, skal give svar på deres spørgsmål, vise det forventede produkt el.lign.
PPC er altså ikke et enestående mirakelmiddel, der automatisk vil give for eksempel øget salg. PPC er måden at generere trafik til bestemte landing pages på din hjemmeside – så snart brugeren klikker på en annonce, er det derfor hjemmesiden, som skal gøre arbejdet færdigt og få brugeren til at foretage en handling på siden (det kan være at foretage et køb, men det kan også være at tilmelde sig et nyhedsbrev eller udfylde en kontaktformular).

 

PPC vs. SEO

PPC er betalt annoncering, mens formålet med SEO (der står for Search Engine Opimization) er at påvirke hjemmesidens synlighed i søgemaskinernes organiske søgeindeks – omtales ofte som de organiske søgeresultater.
Der er to væsentlige forskelle, når du overvejer PPC eller SEO:

  1. Betalte annoncer (PPC) vises øverst på siden i søgeresultaterne over de organiske resultater, der påvirkes af SEO
  2. Trafikken fra de organiske søgeresultater via SEO er gratis, mens trafik fra PPC er betalt

Ideelt set vil man vælge at se på både PPC og SEO. I mange tilfælde er det nemlig ikke en enten-eller situation, da de to områder supplerer hinanden, hvis de anvendes korrekt.

Comments are closed.