Linkbuilding er disciplinen at få hyperlinks fra andre hjemmesider til at pege på ens egen side. Hyperlinks (i daglig tale bare kaldet links) giver brugerne mulighed for at navigere både internt på en hjemmeside men også mellem sider på internettet. Søgemaskiner bruger desuden links til at gennemgå (crawle) internettet – både forbindelserne mellem de enkelte sider på dit website, samt forbindelserne mellem hele hjemmesider.

Vil du have succes med linkbuilding? Kontakt OnlinePartners og få en uforpligtende snak om dine muligheder

Linkbuilding kan være en udfordrende aktivitet. Alligevel har det aldrig været vigtigere at få links af høj kvalitet til at pege på ens hjemmeside. Google bliver konstant bedre til at filtrere dårlige links – linkbuilding handler derfor ikke bare om at få links til sin hjemmeside, det handler om at få de rigtige links

 

Søgemaskinerne bruger links til

  • At opdage nye hjemmesider
  • At hjælpe med at bestemme, hvor godt en side skal rangere i søgeresultaterne

 

For at bestemme, hvordan en side skal rangeres i søgeresultaterne, ser blandt andet Google på rigtig mange forskellige faktorer – præcis hvilke og hvor meget, de hver især vægter, holder Google dog for sig selv. Nogle af faktorerne indebærer dog:

  • Hvor mange gange siden indeholder søgeordet
  • Om søgeordet indgår i title og URL
  • Om siden indeholder synonymer for søgeordet
  • Hvad sidens PageRank er

 

PageRank er Googles egen formel, hvor de vurderer, hvor vigtig en side er. Det gør de ved at se på, hvor mange links, der peger til siden, men også hvor vigtige disse links er. Helt generelt set er der altså større chance for at ranke godt i søgeresultaterne, hvis der er flere links af høj kvalitet, som linker til din hjemmeside.

 

Andre fordele ved linkbuilding

Links er altså et meget vigtigt signal, som søgemaskinerne bruger til at bestemme en hjemmesides placeringer. Dermed også at flere højkvalitetslinks kan øge dine chance for at opnå bedre placeringer.
Der findes dog også andre fordele ved linkbuilding, som er mindre indlysende lige umiddelbart, men som stadig er værd at have med i dine overvejelser.

 

Opbygge relationer
Linkbuilding involverer ofte et outreach til relevante hjemmesider og blogs inden for det samme eller et lignende område. Foruden det direkte mål at indhente et link, kan outreachs samtidig være med til at skabe langsigtede relationer med andre i branchen. De forhold kan betyde, at din virksomhed bliver højt anset og betroet. Links eller ej er dette i sig selv værdifuldt, fordi det skaber talsmænd for din virksomhed.

 

Sende henvisningstrafik
Foruden at links har indflydelse på din hjemmesides ranking, spiller de også en rolle i forhold til at generere trafik til din side. Et godt link fra en meget besøgt hjemmeside kan nemlig medføre en stigning i trafikken – hvis det derudover er trafik fra en relevant hjemmeside, øger det chancen for at trafikken også er relevant og dermed kan lede til øget salg.

 

Brand bygning
God linkbuilding kan hjælpe med at opbygge dit brand og etablere dig som en myndighed i din niche – for eksempel ved at lave indhold, som kan vise folk ekspertisen i din virksomhed. Hvis du for eksempel opretter indhold, som er baseret på branchedata og publicerer det, har du chancen for at blive kendt for det i din branche. Når du laver outreach og forsøger at få links til indholdet, viser du din ekspertise og beder andre i branchen om hjælp med at sprede budskabet og vise andre det samme.

Comments are closed.