Growth hacking handler om at opnå eksponentiel og enorm vækst i omsætning, besøgstal og brandkendskab ved at optimere de rigtige steder i din markedsføring, produktudvikling og forretning.

Facebook, Spotify og Snapchat har alle gjort det: Opnået massive værdistigninger i forretningen uden uanede millionbeløb til tv-reklamer og altoverskyggende markedsføringskampagner. Hvordan gjorde de det? De formåede at hacke sig til nye kunder. Fænomenet hedder growth hacking – at finde snedige veje til at skaffe nye kunder. Begrebet blev for alvor et buzzword i 2017, men har rødder hos de amerikanske tech-virksomheder tilbage i starten af 00’erne.

Derfor har flere virksomheder i dag etableret deciderede growth hacking-teams med growth hackere, der skal finde de rigtige knapper at dreje på.

Eksempler på succesfuld growth hacking

At foretage de marketing- eller produktmæssige tweaks, der skal til, kræver naturligvis et udvidet kendskab til dine kunder samt deres behov og adfærd. Med denne forståelse kan du tænke ud af boksen og få netop de idéer og tanker, som rammer plet hos din målgruppe. Der er meget inspiration at hente hos en række tech-virksomheder.

Et godt, dog lidt ældre, eksempel på en suveræn growth hacking-case er hos e-mailtjenesten Hotmail, der hackede sig til 1 million nye brugere med et simpelt trick. Mailtjenesten havde udviklet et gratis program, og de manglende nu en billig måde at distribuere deres nye løsning. Og svaret lå gemt i deres eget produkt: E-mails. Hotmail tilføjede en henvisning i bunden af de mails, som deres brugere sendte, med ordene: ”Get your free email at Hotmail.”

Dropbox lancerede et lignende referral-program, hvor en bruger fik 500 mb. gratis ekstraplads, hvis vedkommende bragte en ny kunde til fildelingstjenesten, ifølge Inside Viral Loops. Det hjalp dem til at gå fra 100.000 brugere til 4 mio. brugere på blot 15 måneder.

Sådan kommer du i gang

Første målsætning er at få samlet det rigtige team. Afhængig af størrelsen på din virksomhed kan antallet af teammedlemmer variere, men følgende roller er værd at overveje til i succesfuldt growth hacking-team:

  • Den tekniske; vedkommende, der evner at eksekvere på konkrete idéer og forslag (fx en udvikler eller produktionsleder).
  • Den analytiske; vedkommende, som forstår sig på jeres nuværende kundedata (fx marketingmedarbejder).
  • Den snakkesalige; vedkommende, der i sin dagligdag har tæt dialog med jeres kunder og kender deres hverdagsudfordringer (fx sælger eller supporter).

Dernæst bør du sikre dig, at I har rammerne til at tænke ud af boksen; kun på den måde kommer de virkelig gode idéer frem. Er jeres kontorlokaler trivielle, kan du overveje at sende growth-teamet på afveje. Måske en tur i vildmarken, på en café eller til havs. Steder, hvor en brainstorm udarbejdes med frisk luft og nye tanker, og hvor kreativitet og nytænkning er i højsædet.

Prøv evt. at overvej, hvordan jeres team ville bygge virksomheden, hvis I startede på ny i morgen.

Forskel på disruption og growth hacking

Hvis du har draget paralleller til et andet buzzword, disruption, er du helt sikkert ikke alene. Men der er dog fundamentale forskelle på disruption og growth hacking. Disruption handler om at revolutionere en hel branche; at ændre traditioner til noget bedre på brancheniveau. Men growth hacking derimod er på

mikroniveau i virksomheden og hander om at skalere en virksomhed; ikke nødvendigvis at skalere en hel branche.

Comments are closed.