Webanalyse med Google Analytics

Google Analytics er et freemium-værktøj til webanalyse. Det er den mest anvendte service til webanalyse og giver fundamentale værktøjer til søgemaskineoptimering og online marketing.

Det er tilgængeligt for alle med en Google-konto

Den betalte version hedder Google Analytics 360 og er tiltænkt store organisationer.

Google Analytics hjælper med at indsamle data fra brugeradfærden på din hjemmeside og muliggør måling og rapportering med henblik på at forstå og optimere siden.

Af features i Google Analytics kan nævnes:

  • Værktøjer til datavisualisering såsom betjeningspaneler og navigationsflows
  • Segmentering af data til dybdegående analyse af specifikke emner og områder på din hjemmeside
  • E-mailbaseret deling af rapporter
  • Integration med Google AdWords og andre Google-services såvel som indsamling af data fra eksempelvis værktøjer til A/B-splittests

Google Analytics indsamler data via et JavaScript-tag, du sætter på alle sider på din hjemmeside. Det er desuden afhængigt af Cookies. Dette betyder, at brugere der eksempelvis har slået enten indlæsningen af JavaScript eller Cookies fra i deres browsers ikke bliver sporet af Google Analytics.

Hvis du har meget trafik vil du også være udsat for, at Google Analytics sampler dine data, dvs. baserer gennemsnitsudregningerne på en delmængde af den totale mængde data.

Det er lovpligtigt at informere brugeren om, at du indsamler data og statistik fra deres adfærd på siden. Dette gøres ofte i sammenhæng med en Cookie-warning.

Comments are closed.