Digital PR er en disciplin, der går ud på at skabe omtale via relevante digitale medier. Det primære formål med denne omtale er at øge kendskabsgraden og derved styrke virksomhedens online tilstedeværelse.

Det er dog langt fra kun god omtale og øget kendskabsgrad, din virksomhed kan opnå med digital PR. Det kan også sikre relevante links fra stærke sites, der baner vejen for gode placeringer i søgemaskinerne.

Forskellen på traditionel PR og digital PR er brugen af kanaler og formater. Hvor den traditionelle PR generelt er målrettet den trykte presse og massemedierne, er digital PR et mix af flere forskellige metoder. Det betyder derfor, at PR-aktiviteter i dag indebærer alt fra pressehåndtering og events til content marketing, søgemaskineoptimering (SEO) og sociale medier.

I takt med det øgede antal muligheder sikrer digital PR værdi på flere måder. Det gælder blandt andet:

  • God omtale og gratis eksponering af dit brand
  • Øget troværdighed for dit brand
  • Mulighed for at møde forbrugerne i øjenhøjde
  • Højere engagement fra forbrugerne
  • SEO-værdien af dit website stiger
  • Mulighed for højere rangering i søgemaskinerne

Digital PR og SEO

Digital PR har som nævnt ikke kun indflydelse på virksomhedens kendskabsgrad og synlighed. Det har også en positiv effekt i forhold til SEO. Når store online medier med høj domæneautoritet skaber henvisningstrafik til dit site, øger det SEO-værdien markant. Digital PR kan dermed blive en rigtig vigtig del af din digitale strategi.

Sådan opbygger du en digital PR-strategi – de 7 trin:

Som med alle andre aktiviteter inden for online marketing kræver det en strategi for at opnå mest mulig succes på området.

Der er mange veje at gå, når man skal i gang med digital PR og for at undgå at blive overvældet af de mange muligheder, har du brug for nogle rettesnore, der giver de bedste forudsætninger for effektiv digital PR. Til det kan du overveje følgende:

1) Hvem er din målgruppe?
Sæt dig ind i deres digitale adfærd – hvor de søger information online, samt hvilke formater de foretrækker.

2) Definér dine strategiske mål.
Overvej, hvordan du ønsker at påvirke din målgruppe – ved at underholde, uddanne eller noget helt tredje?

3) Hvilke budskaber vil du ud med?

Find ud af, hvilke content-typer der passer til din målgruppe. Lav eventuelt en liste med emner og opbyg forståelse for, hvilket indhold der kan påvirke dem.

4) Vælg de rette digitale platforme.
Undersøg din målgruppes præferencer inden for online kommunikation. Det er vigtigt at benytte det foretrukne format på den rette digitale platform.

5) Lav en content-kalender.
Få overblik over indholdstyper, målgrupper og distributionsmetoder med dette simple værktøj. Effektiviser yderligere ved at analysere de enkelte typer af indhold.

6) Mål effekten af din digitale PR.
I modsætning til traditionel PR har du mange muligheder for at måle effekten af din indsats. Sørg for at koble dine målemetoder sammen med dine strategiske mål.

7) Udnyt data til forbedring.
Dine målinger giver dig mange brugbare data, som du kan udnytte til at forbedre din digital PR-strategi. Det giver mulighed for at bygge videre på succeserne.

Er du nysgerrig på at høre mere om din virksomheds muligheder for at skabe øget online synlighed via digital PR?
Så er du naturligvis altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende dialog.

Comments are closed.