Ankertekst er betegnelsen for teksten på et link

Ankertekster kan anvendes til at signalere til dine brugere såvel som Google, hvad siden du linker til handler om. Dette gør ankerteksterne til et yderst vigtigt element ift. SEO, som du kan bruge til at booste de søgeord, du ønsker at blive fundet på i Google.

Ankertekster udgør således en optimeringsmulighed – men de kan ligeledes overoptimeres, hvis du bruger dine søgeord i en for stor andel af særligt dine links fra andre sites (eksterne links). Derfor bør ankerteksterne på dine eksterne links varieres, så de ikke ser for unaturlige ud i Googles øjne.

Til denne variation kan det hjælpe at inddele dine ankertekster i tre forskellige kasser. Ankertekster:

1) med søgeord
2) uden søgeord
3) søgeord + noget andet

1. Ankertekster med søgeord

I ankertekster med søgeord bruger du de ord, du gerne vil findes på i ankerteksten – og intet andet.

Eksempel: Hvis lånsammenligningingstjenesten fair-laan.dk vil findes på søgeordet ”lån” på URL’en https://fair-laan.dk/laan-penge/, kan de linke således: Lån

2. Ankertekster uden søgeord

Ved denne type ankertekster skal du undgå at bruge de søgeord, du vil findes på. Således finder du her eksempelvis brandnavn (Fair-laan), generiske termer (”her”) eller URL’en adresse (fair-laan.dk/laan-penge/).

3. Ankertekster med søgeord + noget andet

Den sidste type ankertekster er en blanding af de to andre. Her bruger du altså søgeordet i kombination med noget andet.

Eksempel: Lånsammenligningstjenesten fair-laan.dk kunne lave en mindre aggressiv ankertekst end ”lån” ved at skrive du kan sammenligne lån hos fair-laan.dk her.

Hvad skal forholdet mellem de forskellige ankerteksttyper være?

Der er – desværre – ikke et endeligt facit for, hvordan du skal variere dine ankertekster: Det afhænger nemlig af din branche, hvad der er naturligt. I nogle brancher vil der således være flere ankertekster med søgeord i end andre.

Den bedste tilgang er derfor at analysere, hvad dine konkurrenter som ranker i toppen på et givent søgeord gør… Og så læne dig op ad dette. Her hos OnlinePartners bruger vi backlink-værktøjet ahrefs.com til sådanne link-analyser.

Comments are closed.