Heatmaps er en visuel repræsentation af data via farver. I forhold til webanalyse er det typisk en to-dimensionel visning, hvor du via en farveskala fra blå til gul til hvid kan se, hvor brugerne lægger deres fokus.

I forhold til webanalyse er det aggrageret data fra musebevægelser på tværs af et givent sample af brugere.

I praksis er det et visuelt overlay på din hjemmeside, som du kan bruge til at se kliks, scrolls og musebevægelser.

Heatmaps bliver ofte brugt i sammenhæng med andre metoder til webanalyse som f.eks. Google Analytics eller sessionsoptagelser, så du får et bredere perspektiv, på det du undersøger.

I forhold til webanalyse bruger vi oftest de nedenstående tre forskellige heatmaps.

Click-maps

Disse heatmaps viser aggrageret klik-data eller tap-data (tablet/mobile): Du kan se:

  • Hvor brugerne har klikket og dermed hvor dine besøgendes fokus ligger.
  • Hvor brugerne ikke klikker og dermed om du skal fremhæve noget indhold eller fjerne det.

Andre nyttige indsigter herfra er, at du kan se, om brugerne klikker på ikke-interaktive elementer.

Et andet eksempel er de mange forsider og undersider, der ofte har flere indgange til samme side – her hjælper heatmaps dig med at se, hvilken én af indgangene, der (ikke) benyttes.

heatmap onlinepartners click

Move-maps

Disse heatmaps viser musebevægelserne. 

Dermed komplementerer de klikmappet godt, da du kan se om elementet, der slet ikke får kliks iøvrigt slet ikke ses.

  • Under antagelse om, at øjet følger musen i en vis grad, kan vi se, hvor brugerne fokuserer.
  • Vi kan også se, hvordan brugerne læser en side, hvor musen til tider følger med læserytmen fra venstre til højre.
  • Derudover kan du blive klogere på, om du mangler generelt fokus på din side, hvis musebevægelserne intet fokuspunkt har og fordeler sig forholdsvist jævnt ud over f.eks. din forside.

heatmap onlinepartners move

 Scroll-maps

Disse heatmaps viser, hvor stor en andel af dine brugere, der scroller ned til et givent punkt på siden.

  • Du kan se gennemsnitlig fold
  • Du kan se eventuelle store frafald – steder, hvor hele regnbuen af farver sker på kort tid

Når du analysere dine scroll-maps, er det imidlertid vigtigt, at notere sig, at du kun kan se, hvad brugerne har mulighed for at se.

Ikke hvad de reelt ser.

heatmap onlinepartners scroll

 

 

Comments are closed.